Sprawności indywidualne

 

 

INFORMATYK

 

  1. Obsługuję komputer.
  2. Znam podstawowe części komputera. Wyjaśniłem kolegom, co oznaczają pojęcia związane z komputerem: pamięć, twardy dysk, dyskietka, stacja dysków, WWW, pamięć RAM.
  3. Wiem, co to katalog, plik. Umiem go stworzyć i usunąć.
  4. Oglądam program telewizyjny dotyczący komputerów.
  5. Dbam o swój komputer. Wiem co zrobić, żeby działał sprawnie.
  6. Potrafię posługiwać się jakimś programem użytkowym, np. sprawdzić obecność wirusów na dysku.
  7. Znam system WINDOWS i potrafię w nim pracować.
  8. Pomogłem rozwiązać problem z komputerem/ podzieliłem się z kimś spoza gromady wiedzą dot. komputerów (np. z dziadkami).

 

 

KIBIC

 

  1. Interesuję się jakąś dyscypliną sportu, znam jej historię i zasady.
  2. Jestem kibicem jakieś drużyny – znam jej zawodników, kolor, symbole, znak.
  3. Zbieram informacje o drużynie, której kibicuję.
  4. Byłem na meczu lub zawodach sportowych.
  5. Zrelacjonowałem przebieg meczu.
  6. Wymyśliłem kilka okrzyków dopingujących dla swojej drużyny.
  7. Ułożyłem i przestrzegam kodeksu kibica, zwracając uwagę na sportowe zachowanie wobec drużyny i kibiców drużyny własnej i przeciwnej.
  8. Kibicowałem podczas rozgrywek szkolnych, klasowych, podwórkowych.
  9. Staram się osiągnąć sprawność fizyczną podobną do zawodników drużyny, której kibicuję.
  • Znam zasady fair play. Umiem pogodzić się z porażką mojej drużyny.
METEOROLOG

 

  1. Potrafię wytłumaczyć powstawanie niektórych opadów i zjawisk atmosferycznych: deszcz, burza, grad, śnieg, mgła, tęcza.
  2. Potrafię określić kierunek wiatru. Umiem odczytać wskazania termometru.
  3. Słucham komunikatów meteorologicznych z radia lub oglądam prognozę pogody w telewizji. Rozumiem słowa używane przez prezenterów – niż, wyż, front.
  4. Zrobiłem wiatromierz, wodomierz.
  5. Przeprowadziłem obserwacje meteorologiczne i zapisywałem wyniki w kalendarzu pogody.
  6. Znam przysłowia o pogodzie. Nauczyłem kolegów kilku przysłów o pogodzie.
  7. Umiem przewidzieć pogodę na podstawie obserwacji zjawisk przyrody.
  8. Przeprowadziłem w gromadzie kilka zabaw i gier na tematy meteorologiczne i związane z pogodą.

 

 

 

 

 

GROSIK

  1. Wiem w jaki sposób można oszczędzać pieniądze. Oszczędnie gospodaruję pieniędzmi i planuję swoje wydatki.
  2. Rozliczam się z powierzonych mi pieniędzy.
  3. Znam nazwy kilku monet używanych dawniej w Polsce, wiem jak wyglądał handel, gdy nie było pieniędzy.
  4. Zebrałem lub narysowałem kilka monet, którymi posługują się za granica.
  5. Wykonałem portmonetkę lub sakiewkę do przechowywania drobnych oszczędności.
  6. Umiem ułożyć pieniądze według ich wartości.
  7. Wyjaśniłem moim kolegom co to jest popyt, podaż, bank, kredyt, giełda, pożyczka.
  8. Zaplanowałem konkretny wydatek.
  9. Umiem wyjaśnić, dlaczego pieniądze i rzeczy materialne nie są najważniejsze w życiu. Przygotowałem o tym plakat.

GRAJEK
1. Potrafię odróżnić instrumenty dęte od perkusyjnych i strunowych. Potrafię wymienić, choć jeden instrument z każdej z tych grup.

  1. Samodzielnie wykonałem prosty instrument perkusyjny z dostępnych materiałów (garnki, puszki, patyki itd.) i grałem na nim podczas piosenki śpiewanej przez gromadę.
  2. Potrafię wystukać na swoim instrumencie proste rytmy. Akompaniamentowałem do różnych piosenek.
  3. W swoim otoczeniu znalazłem kilka przedmiotów, które wydają ciekawe dźwięki.
  4. Potrafię rozpoznać ze słuchu dźwięki wydawane przez różne przedmioty np. garnek, kartka papieru, szklanka.
  5. Wiem, co to jest pięciolinia, nuta, klucz wiolinowy i pauza. Potrafię odróżnić całą nutę, półnutę, ósemkę. Przygotowałem plakat, na którym wyjaśniłem wszystkie znane mi znaki muzyczne i zaprezentowałem go gromadzie.
  6. Przygotowałem koncert niekonwencjonalnych instrumentów (grzebień, piła, pokrywki, puszki z grochem).
PLASTYCZKA / PLASTYK

 

  1. Wiem co oznaczają słowa: oryginał, reprodukcja, galeria, paleta, krytyk.
  2. Wykonałem cztery pracę różnymi technikami plastycznymi.
  3. Odwiedziłem galerię lub muzeum sztuki.
  4. Wykonałem 5 kartek do kroniki gromady.
  5. Wykonałem plakat dla potrzeb gromady.
  6. Wyrzeźbiłem w dowolnym materiale pracę.
  7. Z wycinków z czasopism wykonałem mój album sztuki.
  8. Zaprojektowałem kostium lub maskę na bal gromady.
  9. Zorganizowałem dla swojej szóstki konkurs rysunkowy.
  • Zapoznałem innych z rodzajami technik plastycznych, nauczyłem wybranej techniki.
  • Stosuję różne techniki plastyczne przy upiększaniu swojego pokoju, dbam o estetykę wnętrza.
  • Pomogłem lub wykonałem własnoręcznie scenografię do spektaklu szóstki czy gromady.

MIŁOŚNICZKA /MIŁOŚNIK FILMU

 

  1. Lubię oglądać filmy. Wiem jak powstaje film, kto to jest reżyser, kamerzysta, scenograf.
  2. Wykonałem album zawierający zdjęcia ulubionych aktorów.
  3. Wykonałem ilustrację przygód filmowych bohaterów.
  4. Opowiedziałem o ulubionym filmie, znam nazwiska aktorów w nim występujących.
  5. Wiem jakie nagrody przyznaje się twórcom filmowym i w jakich dziedzinach.
  6. Właściwie zachowuję się w kinie.
  7. Oglądam filmy przeznaczone dla dzieci.
  8. Zbieram plakaty z filmów, fotosy aktorów, kasety z muzyką filmową.
  9. Zaprojektowałem i wykonałem plakat do mojego ulubionego filmu.
  • Rozpoznaję różne gatunki filmów: przyrodnicze, historyczne, komedie itp.
  • Mam swój ulubiony gatunek filmowy, potrafię wymienić kilka tytułów filmów tego gatunku.
ŚPIEWAK

 

  1. Umiem zaśpiewać co najmniej 10 piosenek i pląsów.
  2. Nauczyłem kolegów z podwórka lub klasy dwóch nowych piosenek lub pląsów.
  3. Założyłem swój śpiewnik, wpisuje lub wklejam tam słowa piosenek.
  4. Zorganizowałem lub współorganizowałem festiwal piosenki.
  5. Byłem na koncercie lub wysłuchałem przynajmniej jednej audycji muzycznej z radia lub telewizji.
  6. Potrafię zaśpiewać dźwięki gamy.
  7. Zorganizowałem wraz z zuchami ze swojej szóstki mini-musical.
  8. Mam swojego ulubionego wykonawcę, potrafię zaśpiewać jedną z piosenek, którą śpiewa.


POMOCNIK ŚW MIKOŁAJA

1. Znam legendę o św. Mikołaju, opowiedziałem ją gromadzie.
2. Własnoręcznie, w tajemnicy przed nimi, wykonałem prezenty dla rodziców.
3. Znam 5 kolęd.
4. Na forum klasy opowiedziałem krótko o tym, dlaczego warto pomagać i dzielić się z innymi.
podpis wychowawcy:……………….
5. Mam mój ulubiony świąteczny film, umiem o nim opowiedzieć.
6. Pomagałem rodzinie w przygotowaniach świątecznych.
7. Znam sposoby pomagania ubogim w Święta, wziąłem udział w jednej akcji.

 

 

 

 

 

Advertisement