INFORMATYK
- Obsługuję komputer.
- Znam podstawowe części komputera. Wyjaśniłem kolegom, co oznaczają pojęcia związane z komputerem: pamięć, twardy dysk, dyskietka, stacja dysków, WWW, pamięć RAM.
- Wiem, co to katalog, plik. Umiem go stworzyć i usunąć.
- Oglądam program telewizyjny dotyczący komputerów.
- Dbam o swój komputer. Wiem co zrobić, żeby działał sprawnie.
- Potrafię posługiwać się jakimś programem użytkowym, np. sprawdzić obecność wirusów na dysku.
- Znam system WINDOWS i potrafię w nim pracować.
- Pomogłem rozwiązać problem z komputerem/ podzieliłem się z kimś spoza gromady wiedzą dot. komputerów (np. z dziadkami).
KIBIC
- Interesuję się jakąś dyscypliną sportu, znam jej historię i zasady.
- Jestem kibicem jakieś drużyny – znam jej zawodników, kolor, symbole, znak.
- Zbieram informacje o drużynie, której kibicuję.
- Byłem na meczu lub zawodach sportowych.
- Zrelacjonowałem przebieg meczu.
- Wymyśliłem kilka okrzyków dopingujących dla swojej drużyny.
- Ułożyłem i przestrzegam kodeksu kibica, zwracając uwagę na sportowe zachowanie wobec drużyny i kibiców drużyny własnej i przeciwnej.
- Kibicowałem podczas rozgrywek szkolnych, klasowych, podwórkowych.
- Staram się osiągnąć sprawność fizyczną podobną do zawodników drużyny, której kibicuję.
- Znam zasady fair play. Umiem pogodzić się z porażką mojej drużyny.
METEOROLOG
- Potrafię wytłumaczyć powstawanie niektórych opadów i zjawisk atmosferycznych: deszcz, burza, grad, śnieg, mgła, tęcza.
- Potrafię określić kierunek wiatru. Umiem odczytać wskazania termometru.
- Słucham komunikatów meteorologicznych z radia lub oglądam prognozę pogody w telewizji. Rozumiem słowa używane przez prezenterów – niż, wyż, front.
- Zrobiłem wiatromierz, wodomierz.
- Przeprowadziłem obserwacje meteorologiczne i zapisywałem wyniki w kalendarzu pogody.
- Znam przysłowia o pogodzie. Nauczyłem kolegów kilku przysłów o pogodzie.
- Umiem przewidzieć pogodę na podstawie obserwacji zjawisk przyrody.
- Przeprowadziłem w gromadzie kilka zabaw i gier na tematy meteorologiczne i związane z pogodą.
GROSIK
- Wiem w jaki sposób można oszczędzać pieniądze. Oszczędnie gospodaruję pieniędzmi i planuję swoje wydatki.
- Rozliczam się z powierzonych mi pieniędzy.
- Znam nazwy kilku monet używanych dawniej w Polsce, wiem jak wyglądał handel, gdy nie było pieniędzy.
- Zebrałem lub narysowałem kilka monet, którymi posługują się za granica.
- Wykonałem portmonetkę lub sakiewkę do przechowywania drobnych oszczędności.
- Umiem ułożyć pieniądze według ich wartości.
- Wyjaśniłem moim kolegom co to jest popyt, podaż, bank, kredyt, giełda, pożyczka.
- Zaplanowałem konkretny wydatek.
- Umiem wyjaśnić, dlaczego pieniądze i rzeczy materialne nie są najważniejsze w życiu. Przygotowałem o tym plakat.
GRAJEK
1. Potrafię odróżnić instrumenty dęte od perkusyjnych i strunowych. Potrafię wymienić, choć jeden instrument z każdej z tych grup.
- Samodzielnie wykonałem prosty instrument perkusyjny z dostępnych materiałów (garnki, puszki, patyki itd.) i grałem na nim podczas piosenki śpiewanej przez gromadę.
- Potrafię wystukać na swoim instrumencie proste rytmy. Akompaniamentowałem do różnych piosenek.
- W swoim otoczeniu znalazłem kilka przedmiotów, które wydają ciekawe dźwięki.
- Potrafię rozpoznać ze słuchu dźwięki wydawane przez różne przedmioty np. garnek, kartka papieru, szklanka.
- Wiem, co to jest pięciolinia, nuta, klucz wiolinowy i pauza. Potrafię odróżnić całą nutę, półnutę, ósemkę. Przygotowałem plakat, na którym wyjaśniłem wszystkie znane mi znaki muzyczne i zaprezentowałem go gromadzie.
- Przygotowałem koncert niekonwencjonalnych instrumentów (grzebień, piła, pokrywki, puszki z grochem).
PLASTYCZKA / PLASTYK
- Wiem co oznaczają słowa: oryginał, reprodukcja, galeria, paleta, krytyk.
- Wykonałem cztery pracę różnymi technikami plastycznymi.
- Odwiedziłem galerię lub muzeum sztuki.
- Wykonałem 5 kartek do kroniki gromady.
- Wykonałem plakat dla potrzeb gromady.
- Wyrzeźbiłem w dowolnym materiale pracę.
- Z wycinków z czasopism wykonałem mój album sztuki.
- Zaprojektowałem kostium lub maskę na bal gromady.
- Zorganizowałem dla swojej szóstki konkurs rysunkowy.
- Zapoznałem innych z rodzajami technik plastycznych, nauczyłem wybranej techniki.
- Stosuję różne techniki plastyczne przy upiększaniu swojego pokoju, dbam o estetykę wnętrza.
- Pomogłem lub wykonałem własnoręcznie scenografię do spektaklu szóstki czy gromady.
- Lubię oglądać filmy. Wiem jak powstaje film, kto to jest reżyser, kamerzysta, scenograf.
- Wykonałem album zawierający zdjęcia ulubionych aktorów.
- Wykonałem ilustrację przygód filmowych bohaterów.
- Opowiedziałem o ulubionym filmie, znam nazwiska aktorów w nim występujących.
- Wiem jakie nagrody przyznaje się twórcom filmowym i w jakich dziedzinach.
- Właściwie zachowuję się w kinie.
- Oglądam filmy przeznaczone dla dzieci.
- Zbieram plakaty z filmów, fotosy aktorów, kasety z muzyką filmową.
- Zaprojektowałem i wykonałem plakat do mojego ulubionego filmu.
- Rozpoznaję różne gatunki filmów: przyrodnicze, historyczne, komedie itp.
- Mam swój ulubiony gatunek filmowy, potrafię wymienić kilka tytułów filmów tego gatunku.
ŚPIEWAK
- Umiem zaśpiewać co najmniej 10 piosenek i pląsów.
- Nauczyłem kolegów z podwórka lub klasy dwóch nowych piosenek lub pląsów.
- Założyłem swój śpiewnik, wpisuje lub wklejam tam słowa piosenek.
- Zorganizowałem lub współorganizowałem festiwal piosenki.
- Byłem na koncercie lub wysłuchałem przynajmniej jednej audycji muzycznej z radia lub telewizji.
- Potrafię zaśpiewać dźwięki gamy.
- Zorganizowałem wraz z zuchami ze swojej szóstki mini-musical.
- Mam swojego ulubionego wykonawcę, potrafię zaśpiewać jedną z piosenek, którą śpiewa.
POMOCNIK ŚW MIKOŁAJA
1. Znam legendę o św. Mikołaju, opowiedziałem ją gromadzie.
2. Własnoręcznie, w tajemnicy przed nimi, wykonałem prezenty dla rodziców.
3. Znam 5 kolęd.
4. Na forum klasy opowiedziałem krótko o tym, dlaczego warto pomagać i dzielić się z innymi.
podpis wychowawcy:……………….
5. Mam mój ulubiony świąteczny film, umiem o nim opowiedzieć.
6. Pomagałem rodzinie w przygotowaniach świątecznych.
7. Znam sposoby pomagania ubogim w Święta, wziąłem udział w jednej akcji.